Sabah, Borneo - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van renedaan - WaarBenJij.nu Sabah, Borneo - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van renedaan - WaarBenJij.nu

Sabah, Borneo

Door: Daniëlle & René

20 December 2009 | Maleisië, Semporna

Geen idee hoe Kuala Lumpur was, we hebben alleen in het zwembad van ons 4 sterren hotel gelegen, heerlijk na het 'vermoeiende' reizen! Over 2 weekjes komen we hier terug, dus dan tijd zat om de stad te verkennen..

Aangekomen in Kota Kinabalu stond ons welkomstcommittee inclusief 'spandoek' (uiteraard ondersteboven) al te wachten. De dagen daarna met Naat, Jakob en de huurauto opgetrokken! Dat was zeker weten wel een relaxde manier van reizen en vooral heel gezellig!

De volgende ochtend direct te vroeg op om de hoogste berg van ZO Azie te beklimmen: Mount Kinabalu. In 2 dagen kan je deze omschreven als 'eenvoudige' berg beklimmen (al na een uur ploeteren op onmogelijk oneindige steile hellingen waren we het hier al totaal niet meer mee eens). Gelukkig was het resthouse op 3000 meter van alle gemakken voorzien (dit is onze mening, Naat en Jakob dachten daar na de douche met ijswater duidelijk anders over) waardoor we redelijk uitgerust de tweede dag om 2 uur (!) 's ochtends weer verder klommen naar de top. We hadden mega geluk met het heldere weer tijdens het monsoon seizoen en hadden dus prachtige uitzichten. Daarna weer naar beneden, dat was een redelijke hel voor de kuiten. Ter illustratie: Daan liep 2 dagen later een restaurant binnen met haar O-benen en de barman riep: 'oh! You climbed the mountain!' Arghhh.

Daarna door naar de jungle, in een supermooie lodge geslapen met buitendouche, openslaande deuren aan alle kanten, een heerlijke HAMBURGER!, fireflies en heel veel muggen. De kinabatangan jungle was echt ongelooflijk, tijdens een boottocht van maar 3 uurtjes al te veel wilde (bedreigde) dieren gezien: rhino hornbill, proboscis monkey (ook wel Dutch genoemd vanwege de enorme neus, zeker weten niet moeders mooiste), kings fisher, lizards en als toppunt: oerang oetangs!! De spotkans zou klein zijn, maar we hadden weer eens mega geluk, wauw, een grote mama met haar baby! Natuurlijk ook weer overal makaken, wat zijn die beesten toch brutaal.

Helaas alweer afscheid moeten nemen van Naat en Jakob en daarna verder getrokken naar het zuiden (na een enorme rip off met het vervoer, we misten de huurauto direct al!). Nu zijn we in Semporna, de basis van waaruit je rondom Sipadan kan duiken. Het snorkelen hier is al geweldig, mooie stukken reef direct onder het oppervlak maar het duiken was echt subliem! Na de backroll van de boot af direct al praktisch naast een reuzeschildpad geland en na een paar minuten verder dalen zagen we er al 10 die met ons meezwommen. Verder allerlei soorten haaien (geen vegetarische), barracuda's, maan en clownvissen. Ook de reefs hier zijn te gek, meterslang afgedaald langs een vertical wall, er kwam maar geen eind aan! Nog wel een spannend moment beleefd bij de een na laatste duik toen Daans tank lekte en ze op de helft al door haar lucht heen was, hulde aan de extra regulator van de duikgids.. Onze groep bestond uit alleen maar ervaren duikers, dus het was supertof dat er cancellations waren zodat we met alleen onze open water padi meekonden. Echt een ervaring om nooit te vergeten!

Vanavond nemen we de nachtbus terug naar Kota kinabalu van waaruit we naar Singapore vliegen.

Voor wie ons niet gelooft, check de foto's:

• 20 December 2009 - 11:41

Makedonka:

supermooie fotos Daan en Rene.

• 20 December 2009 - 20:48

Emma:

Hee! Wat gaaf, en dan met name die duikfoto's! Coole dingen allemaal, en zo sportief allemaal ook! Gaan jullie nog wel leuke dingen doen met kerst? Ik heb (eindelijk!!) ook kerstvakantie, ik geniet :) Fijne kerst! X Emma

• 21 December 2009 - 12:39

Leo En Thea:

Weer geweldig om te lezen. Super mooie foto's.
    Vraagje.. Waarom s'morgens al om 02.00 uur uit bed om verder de berg verder te beklimmen?
    Liefs

• 21 December 2009 - 16:48

Maris:

Inderdaad weer hele gave verhalen en super stoere foto's!!! We hebben gehad over dat er weer een verhaal op jullie site geplaatst was... Klopt dat? Ik hoorde het van moeders..

Have fun in Singapore!!

xxx

• 21 December 2009 - 16:51

Maris:

ow in de tweede zin tussen "hebben" en "gehad" hoort nog "geen e-mail"...

• 22 December 2009 - 13:45

Nel En Lucas:

Wat een verhalen, zit te genieten van jullie. Heb ook alle foto'bekeken. Wat een gave stoere foto's! Veel plezier en geniet, wij zitten hier in de sneeuw. Gr en x