Van Baikal tot Ulaanbaatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van renedaan - WaarBenJij.nu Van Baikal tot Ulaanbaatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van renedaan - WaarBenJij.nu

Van Baikal tot Ulaanbaatar

22 Januari 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

Baikal was heerlijk. We verbleven in een soort van alpenchalet en waren de enige gasten (en zo mogelijk ook de enige toeristen in het drukbezochte Listvyanka) waardoor we door gastvrouw Maria enorm in de watten zijn gelegd. We hebben vooral erg veel gewandeld langs het meer, want het was er relatief erg warm, ongeveer minus 15. Ongekend voor Siberische begrippen en t meer was dan ook nog niet dichtgevroren.

Op de terugweg naar Irkutsk kregen we autopech waar we enigzins van baalden, niet zozeer vanwege de kou maar omdat we nu nog langer vast zaten met onze hoogst irritante (narcistische) reisagent; rusland en met name hijzelf waren toch echt wel onverbeterlijk blablabla. Uiteindelijk na een autowissel aangekomen in Irkutsk; een sobere echt Siberische doorsnee stad. Omdat de trein pas savonds laat zou vertrekken richting Mongolie moesten we onszelf nog even vermaken. Voor een uitgebreide stadswandeling bleek t die dag toch echt wel tandjes koud... Brrrrr. Dan maar van koffietentje naar koffietentje gehopt en eindelijk ging dan de trein.

Ditmaal helaas wat minder geluk met t gezelschap; t gehele traject met een moeder uit kazachstan en een hele dikke baby. Mama sprak geen Engels en deed ook geen moeite. Wij hebben ons echter wel vermaakt (/verbaasd) over t dieet van baby. Baby start de dag met circa 3 flessen zoete melk, daarna direct door naar suikerkoekies (handje vol), daarna manderijn van ons gejat en geheel verorberd schil incluis, vervolgens de gehele bak noodles (zoute) van mama leeggesnaaid, gevolgd door meer melk, bonbons, etcetera. Conclusie: deze baby eet ong 2x de intake van Rene na t lopen van n halve marathon. Gevolg: baby had een suikerbuik en had de grootte van n fatsige peuter met haar paar maanden leeftijd.
Verder werd Rene nog genadeloos versierd door een Mongoolse studente, maar dit had ie niet helemaal door.. (Rene wordt steeds meer paranoia en dacht dat ook deze jongedame het op zijn bezittingen had gemund) en Daan is nog steeds van mening dat dit de dame van lichte zeden betrof.. Ach
Na lang, heel lang wachten bij de grens naar Mongolië (onduidelijk waarom, er werd vooral veel "gehangen), kwam een erg lenige douanebeambte die als een volleerd acrobate de bagagerekken checkte (deze vrouw wekte duidelijk meer de interesse van René). Gelukkig mochten we door!

En wat was Mongolië vanuit de trein prachtig! Helaas werd t al snel donker en arriveerden we in Ulaanbaatar (UB) de volgende ochtend vroeg. Na een korte tussenstop in een ranzig hotel voor een koude douche, vertrokken we richting Terelj NP, op circa 2 uur rijden vanaf UB. Om de mongoolse familie te bereiken moesten we met een 4wd omdat we oa over bevroren rivieren en bossen moesten doorkruisen, supercool!

De twee dagen bij de familie waren koud en erg basic ( wcterror voor Daan) maar vooral erg gastvrij en fantastisch mooi. We sliepen in onze eigen ger (nomadentent) die we warm probeerden te houden door t stoken van n vuurtje. Heerlijk behaaglijk, maar we zijn toch erg blij met de cv thuis; 4 uur snachts is t vuur uit en wordt je wakker in heulheul koud.. Overdag hebben we veel gewandeld in de vallei, maar vanwege de kou was er gevaar op frostbite als je langer dan ong n uurtje buiten bleef. 3x per dag werd er heerlijk gekookt door de mama; oa snert (!), een soort van hachee en zoute thee met melk. Omdat wij de enige gaten waren aten we gewoon met de familie mee, 2 puberzonen en n superschattig dochtertje, en n siamese kat. De pubers wilden graag uitslapen dus t kwam voor dat wij daar zaten te ontbijten en zij naast de stoel lagen te maffen. Niet zo gek ook, vanwege de kou waren er verschillende kalfjes doodgevroren dus ze waren in de nacht on duty om de koeien te checken. De familie heeft het erg goed; zon 50 koeien en t ger kamp, dus davonds zaten we gewoon lekker te nintendoën in de familieger :p heel authentiek. Daarna samen buiten de triljoen sterren kijken (2min, daarna was alles bevroren..)Heel bijzonder om zo intens kennis te maken met t gezin en hierin mee te draaien, nog n voordeel om in de winter zon reis te maken wanneer er geen andere toeristen zijn!

We (daans blaas) waren ook weer blij naar UB te gaan, we hebben hier zelfs een massagedouche met radio! UB is super; in enkele jaren tijd is de welvaart hier zo erg vooruit gegaan (veel grondstoffen en n nu gedegen politieke situatie) dat de stad dit niet kan bijbenen. Gevolg: o-ver-al auto's, op ieder vrij plekje wordt een nieuw appartementencomplex gebouwd en de gemiddelde mongool is druk aan t bellen. Je ziet overal in de stad hoogbouw naast de nog staande gerts en tempelcomplexen. We hebben n dagje besteed aan alle highlights waaronder allerlei standbeelden van chinggis khaan, de held van Mongolië.

Morgen stappen we weer de de trein in, op naar Beijing!

Op de website worden de foto's geupload as we speak, staan er vanavond ws op: www.mybigfatmacedonianwedding.nl/photo

• 22 Januari 2014 - 17:27

Corry V D Knaap:

Geweldig....... Maar ik geef toch voorkeur aan de warmere contreien

• 22 Januari 2014 - 19:53

Jos En Joke:

brbrbrbrbrbrbrbrbrrrbbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrb
    brbrbrbrbrbrbrbrrrrrrrrrrrbbrrrrrrrrrrrrrrrrrbrrrrrrrrrrrrrrrrrrbbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    brbrbrbrbrbrbrbbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    koud hé doe mij maar een jagermeister!!

• 22 Januari 2014 - 19:58

Toos Verbeek:

Ik heb weer genoten van het reisverhaal. Ik kijk uit n aar de foto's en naar het volgende verslag. Blijven genieten!!

• 22 Januari 2014 - 21:38

Leo En Thea :

Wouw, wat een mooie sterrenhemel!
    Maar we begrijpen, zeker na het zien van deze foto's, dat jullie verlangen naar wat hogere temperaturen.
    O ja, jullie krijgen nog de groeten van Rian. Nu op naar Beijing! Have fun!

• 23 Januari 2014 - 09:19

Koen:

Heel gaaf, geniet ervan!

• 23 Januari 2014 - 20:09

Conny:

geweldig,weer genoten van het reisverslag!

• 29 Januari 2014 - 20:39

Astrid:

Wat een gave reis maken jullie. Geniet ervan!!!!