Vietnam Part 1 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van renedaan - WaarBenJij.nu Vietnam Part 1 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van renedaan - WaarBenJij.nu

Vietnam Part 1

21 Februari 2014 | Vietnam, Hoi An

Na een lange trein-taxi-bus-taxi-lopen-bus-rit waren we er dan eindelijk: Vietnam! Helaas een stuk minder warm en zonnig dan waar wij op hadden gerekend.. Sterker nog, we begonnen onze vietnamreis in Sapa voor het mooie berglandschap, maar daar hebben wij vanwege dichte mist (20m zicht) niets van kunnen zien!

Ietwat beteuterd na drie dagen doorgereisd naar Hanoi in een roekeloze nachtbus waarin de bedjes voor deze twee Nederlanders toch wat klein waren. We hebben daar vooral erg vaak, veel en lekker gegeten, een verademing na de vele noodlesoepen in China. Daarnaast natuurlijk de oorlogsmusea en zelfs een heuse voorstelling in het waterpoppentheater gezien.

We kwamen er daar ook achter dat om door Vietnam te reizen, je vooral afhankelijk bent van tourtjes. We waren een beetje bang dat er een einde kwam aan het zelfstandig reizen en de vrijheid die daarmee gepaard gaat. Toen viel Rene's oog op een motor die hem klaarblijkelijk ook zou hebben geroepen.. Een dag later zaten we dan ook op onze "Winnie", een 110 cc sufat ragbakkie, die ons hopelijk zonder al te veel kleerscheuren helemaal naar Saigon in het zuiden zal brengen.

Rustig en wennend aan het bizarre verkeer hier, zijn we naar Cat ba, een eiland in Halong bay gereden. Winnie op de ferry en gaan. Aldaar een dag met een boot tussen de fantastische karstbergen gevaren, het weer zat nog steeds niet helemaal mee maar gelukkig was het droog!

Daarna op naar centraal Vietnam, een stuk van circa 500 km waar we twee dagen over hebben gedaan. Onderweg geslapen in een erg smerig hotel, overal langs de weg heerlijk gegeten en veel kennis gemaakt met t vriendelijke volk onderweg. Maar oh wat rijden de bussen hier achterlijk! Gelukkig konden we de snelweg verlaten en de ho chi minh trail rijden, een toevoerweg veel gebruikt in de oorlog en prachtig gelegen in de bergen. Wauw wat een toffe uitzichten! Maar oh wat deden onze konten zeer na twee dagen op dat hobbelding, we hebben Winnie meermaals vervloekt maar ze heeft ons maar mooi die bergjes op gereden!

Aangekomen in Phon nha ke bang nationaal park kwamen we al snel een supergezellig brits stel tegen die ook op de motor aan het touren zijn en waar we nu nog steeds mee samen reizen. We hebben de grootste grotten ter wereld bezocht, echt bizar groot! Je kan er makkelijk een boeing 747 in kwijt zo groot zijn die "hallen". Vanuit daar was het zo'n 250 km rijden naar Hue, met een tussenstop bij de kapper voor René (gelijk een uitgebreide scheerbeurt erbij waarbij oren en voorhoofd niet werden overgeslagen) en de tunnels van Vinh Moc. Hier is een heel dorp tijdens de oorlog de grond in gevlucht; een heel gangenstelsel van 3 lagen tot 23 m diep met oa zelfs een verloskamer.. Iedereen had dankzij het wonen in de tunnels de bombardementen overleefd! Heel indrukwekkend.

Na slechts een korte maar zeer verregende (shit Winnie) 140 km over een mooie kustroute zijn we aangekomen in Hoi an. Onderweg nog door een gigantisch lange tunnel gereden om de bergpas af te snijden, wat ons een waarschuwing van oom Agent opleverde, wij ons maar afvragen waarom er geen andere motors de tunnel in reden. Gisteren hebben we met de britten een mooi (vodka)feestje gebouwd dus vandaag is het vooral even bijkomen en kleding laten maken; er zitten hier ongeveer 500 kleermakers!

Foto's:

• 21 Februari 2014 - 13:48

Corry Van Leeuwen:

Boeiend verslag weer en wat een gave foto's! Stoer hoor op die motor!
    Veel plezier nog! (Btw dat is toch zeker Danielle niet met die paarse regenlaarzen aan?)

• 21 Februari 2014 - 13:51

Makedonka:

Wat en mooi belevenis zeg!

• 21 Februari 2014 - 15:52

Joline:

Hoi Danielle en Rene!

Mooi verslag! Ik ben drie jaar geleden in Vietnam geweest dus voor mij veel bekende plaatsen en ervaringen. Wat stoer dat jullie op de motor zijn gaan reizen! Ik vond de nachttreinen en bussen in Vietnam ook niet zo comfortabel, maar ik had de afstand van Hanoi naar Hoi an toch niet per motor durven rijden... Gelukkig heb jij een stoere man bij je Danielle ;-)

Veel plezier nog! En laat een mooi jurkje/jasje op maat maken in Hoi an, kost geen drol ;-)

• 21 Februari 2014 - 18:06

Corry V D Knaap:

Wat leuk om te lezen, het klinkt allemaal weer zo bekend, Vietnam is dan ook een heerlijk land .

Hele vriendelijke bevolking, we kunnen ons heel goed voorstellen dat jullie er volop genieten.

groetjes Leo en Corry v d Knaap

• 21 Februari 2014 - 20:39

Jan En Coby:

Wat beleven jullie veel. En dan reizen op de motor. Leuk om jullie verslag van de reis te lezen.
    Nog veel plezier. Groetjes Jan en Coby v.d. Knaap

• 22 Februari 2014 - 10:06

Jan En Ria:

Wat een verhaal en wat doen jullie een indrukken op.
    Geniet nog van je Winnie die kontjes gaan er wel aan wennen.
    Groetjes Jan en Ria

• 22 Februari 2014 - 15:39

Peet En Jeannette:

SUUP zeg, wat een belevenissen !! Onvoorstelbaar....
    groetjes,
    Peet en Jeannette

• 23 Februari 2014 - 10:00

Toos Verbeek:

Weer bedankt voor het verslag. Ik was wel blij dat ook daar ook helmen verplicht zijn. De grotten vind ik helemaal fantastisch!! Blijven genieten!!

• 23 Februari 2014 - 13:13

Nel Helderman:

Wat heerlijk om dit verslag weer te lezen! Enne ....... veel plezier met winnie!

• 24 Februari 2014 - 08:29

Richard:

Gaaf man,

Eindelijk geschoren, ?

Wat een mooie trip, wat een mooie verhalen.......

• 24 Februari 2014 - 17:40

Koen Van Der Knaap:

Heel tof avontuur! Je voorhoofd ziet er weer netjes uit Rene! Geniet ervan!