Noord-Maleisie en Zuid-Thailand - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van renedaan - WaarBenJij.nu Noord-Maleisie en Zuid-Thailand - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van renedaan - WaarBenJij.nu

Noord-Maleisie en Zuid-Thailand

Door: Daniëlle & René

20 Januari 2010 | Thailand, Ban Khao Lak

Hai trouwe lezers,

Vanwege alle verwijten over het niet krijgen van een mailtje zodra er een nieuw verhaal op staat: hierbij staat de mailinglist weer aan!

De reis van het eiland naar de Cameron highlands duurde wat langer dan gepland en ging gepaard met een meneer met hele vieze handen die ondanks Daans verwoede pogingen met desinfectant heel erg hield van handjes schuidden en een oneindige vreemde-valuta-verzameling. De theeplantages waren prachtig en het klimaat in de bergen was een welkome verademing (zo'n 22 graden). We hebben op eigen houtje een paar mooie trails kunnen doen en hebben zelfs een paar kassen bezocht (net als thuis!). Maar het grote voordeel was toch de superheerlijke scones met verse aardbeien uit de kas en de huiskatten van het supergezellige, maar o zo raki-zen-yoga-wierook guesthouse. Het nadeel was het o zo lekkende dak midden op ons matras..

Vanaf hier wilden we naar Taman Negara maar vanwege het regenseizoen aan die kant waren er geen andere vrijwilligers en voor 2 mensen wilden ze helaas geen busje laten rijden voor een redelijke prijs. Change of plans!

Lekker gechild en gefeest op Langkawi, een groot eiland in Noord-Maleisie. Helaas waren we niet de enige twee op onze kamer, de familie kakkerlak had een heerlijk nest gebouwd onder het bed.. het zat ff niet mee met accommodatie. Gelukkig was dat al redelijk snel opgelost en hebben we vooral genoten van de goedkope biertjes.

Vanaf daar met de speedboat (hoe luxe!) naar koh Lipeh gegaan, een klein eilandje in zuid-thailand. Het is nog niet zo druk met toeristen als de andere eilanden, maar dat zal niet lang meer duren.. Het was echt prachtig daar zowel boven als onderwater, zie de foto's! Het hutje aan het strand was (eindelijk) weer echt dikke prima en het eten (op een of andere manier wordt dat steeds belangrijker naarmate we langer weg zijn) goed te nassen.

Daarna met een longtail boat de grote ferry naar koh Lanta midden op zee opgewacht, het is nog niet erg makkelijk overstappen vanaf zo'n instabiel bootje op wilde zee en zeeziekte werkt ook niet erg mee..
Koh Lanta was heel laidback, we hebben een dagje gewoon wat rongetoerd op een scooter en lekkere verse zeebaars aan de kade gegeten. Een hele grote tegenstelling met koh phi phi, de volgende bestemming. Wat een drukte! Een prachtig eiland, dus begrijpelijk is het wel.. maar binnen een paar jaar na de tsunami is het weer bomvol. Zelfs onderwater was het druk met chinese snorkelaars die niet kunnen zwemmen. Na ook nog geland te zijn middenin de familie mega-kwal waren we er redelijk klaar mee :p. Maar hoe dan ook echt de moeite en zeker een must-see, al is het alleen maar om de spots uit de film 'the beach' te zien.

Na al die dagen relaxen op het strand toch weer aan de bak, Railay staat bekend om een van 'swerelds beste klimplekken dus hebben we een een klimcursus gedaan. Heel vet om een klif aan zee te beklimmen, met rastaman als instructeur, natuurtalent Rene en ongecontroleerd-slingerend-in-plaats-van-klimmende-Daan ;).

Nu zijn we aangekomen in Khao Lak, vertrekpunt voor het duiken bij de Similan eilanden. Morgen gaan we een paar wrakduiken maken op aanraden van onze rum-cola-vrienden en overmorgen mantaray-duiken, op zoek naar die roggen van 7 meter breed!

Dit zal het laatste berichtje zijn, omdat we daarna met de nachtbus naar Bangkok zullen gaan om onze vlucht te halen. We zien jullie de 24e allemaal wel op Dusseldorf airport! ;)

P.S. voor foto's zie http://picasaweb.google.nl/renepersoon

• 20 Januari 2010 - 09:02

Mark:

Hoi, Zo te lezen hebben jullie het prima naar het zin zo! en als ik zo de foto's zie weet ik al wat mijn volgende bestemming wordt. Hebben jullie toevallig op Koi Lanta nog gedoken, daar heeft een collega van me een duikschool? Nog veel plezier, hartelijke groeten, en tot in Delft, Mark

• 20 Januari 2010 - 09:59

Marjolein:

Volgens mij hebben jullie echt een toptijd gehad en echt zo veel mooie dingentjes gezien!! hier in NL is het dan wel koud maar hier heb je wel weer heerlijk eten, een zacht comfi bed zonder een lek erboven, geen kakkerlakken die over je voeten kruipen, niet meer de enige blanke zijn, en gewoon weer schone kleren uit een kast ipv vanuit je rugzak! Geniet nog van de laatste dagen en tot ziens in Rotterdam

Groetjes, Marjolein

• 22 Januari 2010 - 19:29

Makedonka:

Sreken pat Daan i Rene do nedela.

• 28 Januari 2010 - 11:35

José:

Ik ben jaloers op jullie foto's... :P