Pakse, Si Phan Don & Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van renedaan - WaarBenJij.nu Pakse, Si Phan Don & Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van renedaan - WaarBenJij.nu

Pakse, Si Phan Don & Cambodja

Door: Daniëlle & René

10 December 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal, wederom bedankt voor al jullie reacties op deze site en via de mail! Hier weer een nieuw bericht over de avonturen van René & Daan in Zuid-Oost Azië.

Bolaven Plateau
Zoals we de vorige keer al gemeld hadden, zouden we vanuit Pakse een dagje gaan trekken over het Bolaven Plateau. Na een bezoek aan een lokale koffie- en theeplantage waar we hebben geleerd hoe koffie en thee te verbouwen, kon het echte werk beginnen. Dwars door de jungle, bergopwaarts racete onze gids (en wij iets langzamer daarachteraan) het plateau op. Na de zware klim en het oversteken van de rivier kwamen we bij de eerste waterval terecht. Gelukkig was er gelegenheid om een verfrissende duik te nemen terwijl onze gids de Lao-lunch van gestoomd bamboe, sticky rice en gedroogd vlees klaar maakte, erg lekker! Na de lunch nog wat watervallen gespot (een van zo'n 120 meter hoogte) en oog in oog gestaan met een giftige gifgroene slang die Daan perongeluk bijna als handvat had gebruikt. Gelukkig liep het met een sisser af. :-)

Si Phan Don
De volgende dag stond een busrit naar Si Phan Don (vierduizend eilanden) op het programma. Dit natuurgebied midden in de Mekong bestaat uit (zoals de naam al doet vermoeden) zo'n vierduizend eilanden en is de meest relaxte plaats in Laos. TE relaxt voor ons, want een van de weinige activiteiten die ons eiland, Don Det, te bieden had, was hangmatluieren. De accommodatie op Don Det was overigens vrij eenvoudig, gelukkig hadden wij een bungalowtje gevonden die niet op instorten stond en geen gaten in de muren van gevlochten bamboe had. Buiten hangmatluieren hebben we de grootste waterval (in watervolume) van Zuid-Oost Azie en de zeldzame en ontzettend lelijke Irriwadi dolfijnen gezien.

Phnom Pehn
Na een slopende busrit van 14 uur en wat gesteggel bij de douane waren we dan eindelijk in Phnom Pehn, de hoofdstad van Cambodja. Deze stad is echt een enorm vuilnisbelt, net zoals de rest van het land. Mensen gooien alles naast zich neer en rochelen er flink op los. Toch hebben we de stad wel kunnen waarderen wegens de aangrijpende geschiedenis, de vele terrasjes en het lekkere eten.

Zo'n 30 jaar geleden liep het regime van Pol Pot, leider van de Khmer Rouge af. Zijn bewind heeft zo'n 2 miljoen mensen het leven gekost. We hebben de overblijfselen van een tot gevangenis en martelcentrum omgebouwde middelbare school bezocht waar de cellen van gevangen, martelwerktuigen, foto's en schilderijen herinneren aan de Khmer Rouge. Na dit museum hebben we een van de killing fields bezocht. Nadat mensen in de gevangenis hadden gezeten werden ze 15 km buiten de stad een voor een gedood met bamboe stokken om kogels te besparen. Baby's werden met hun hoofd tegen een boom aangeslingerd. Lang niet alles is opgegraven dus we liepen letterlijk over de overblijfselen van kleding en botten. Bizar!

We dachten alle vervoersvormen ondertussen wel gehad te hebben, maar in Cambodja bestaat iets nieuws: de Moto! Klinkt heel interessant, is eigenlijk gewoon een scooter waar je met z'n tweeen achterop kan zitten. De moto-driver vond het wel fijn dat Daan direct achter hem zat en ging steeds wat dichter tegen haar aan zitten.

Battambang
Over vervoersvormen gesproken, in Battambang vonden we nog iets onbekends: de Bamboetrein. Deze trein bestaat uit niet meer dan een 6PK motortje, een bamboe zitpaneel en twee assen met treinwielen daaraan. Tussen de rijstvelden door hebben we een ritje over het enkelspoor gemaakt. Op het moment dat er een tegenliggende trein aankwam werd de lichtst beladen trein (meest die van ons) uit elkaar en van de rails gehaald. Na het passeren van de andere trein, werd onze trein weer in elkaar gezet en kon de reis vervolgen. Super!

Verder hebben we voor de verandering ook maar weer wat tempels bezocht. Een van de tempels was trouwens thuis voor een makaken familie, zie de foto's!

Siem Reap
Van Battambang hebben we de boot over het Tonle Sap meer gepakt naar Siem Reap. Deze boottocht bracht ons langs drijvende dorpjes, vissers, mangrove bossen en heel veel bijzondere vogels. Onderweg veel mooie plaatjes geschoten; zie http://picasaweb.google.nl/renepersoon

Siem Reap is de uitvalsbasis om de tempels van Angkor of de ruines daarvan te verkennen. Vandaag hebben we deze indrukwekkende tempels verkend onderwijl we de verkopers en bedelaars van ons af hebben moeten slaan.

Morgen vliegen we naar Kuala Lumpur waar we een nachtje blijven om vervolgens door te vliegen naar Kota Kinabalu. Hier gaan we met Natalie en Jacob vulkanen beklimmen en de mooiste duikspot ter aarde bekijken.

Volgende bericht uit Maleisie!

• 10 December 2009 - 13:33

Jeannette En Peet:

Hoi luitjes,
    jeetje jullie beleven wel veel zeg...suup zo'n reis...hartelijke groetjes, Peet en Jeannette

• 10 December 2009 - 16:46

Makedonka:

Tava e odmor Daan i Rene,super!Sreken pat kaj Natalie,ke se cueme'Pozdrav Mams.

• 10 December 2009 - 23:15

Paul:

Hoi, erg leuk om te lezen deze verhalen. Schitterende foto's. Ben blij dat we in Nederland toch een ander soort trein hebben (niet van bamboe)!
    Have fun!
    Paul en Frytzen

• 13 December 2009 - 15:20

Emma:

Klinkt allemaal goed homies, ben benieuwd hoe Maleisië is! Geniet ervan!
    X

• 13 December 2009 - 19:58

Conny:

wat maken jullie geweldige dingen mee zeg!
    jullie verhaal en foto's zijn super!
    geniet er maar van ,voor je het weet zit je weer in nederland in de kou:)

• 17 December 2009 - 13:54

Anouk:

Wauw. Mooie avonturen!! Blijf schrijven! Hopelijk heb je in Maleisie al een goed kuurtje gekregen Daan. Hier 'sneeuwt' het trouwens? Van die papperige prut die maar half blijft liggen. Mooi excuus dus om m'n stage te skippen, er stond 670 km file en de treinen rijden amper. Die Laonezen zijn tenminste creatief. Misschien is zo'n Moto toch niet zo slecht idee ;)

Veel plezieer!! Iksie