Laos van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Vientiane, Laos van renedaan - WaarBenJij.nu Laos van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Vientiane, Laos van renedaan - WaarBenJij.nu

Laos van Noord naar Zuid

Door: Daniëlle & René

30 November 2009 | Laos, Vientiane

Bedankt voor alle reacties, erg leuk! Volgens Rene ligt Doi Suthep inderdaad aan de voet van het himalaya-gebergte Paul.. klinkt natuurlijk wel erg stoer ;)

Luang Prabang
In deze tempelstad hebben we wat langer dan gepland doorgebracht, wat een prachtige stad en wat een lekker eten hebben ze hier! Het grootste voordeel van het Franse kolonie verleden van Laos zijn toch echt de baguettes die op elke straathoek verkocht worden, na weken sticky rice was het heerlijk om weer een broodje semi-kaas te kunnen eten!
Het was niet erg lekker weer (regen buiten het regenseizoen) maar daarom wel aangenaam genoeg om door de buitenwijken te fietsen, hier werd een hoop petangue gespeeld door jong en oud en een hoop rare etenswaren verkocht (gefrituurde ganzenhoofden of gedroogde zwijnenhuid, inclusief haar!!). De stad bezit 40 tempels en dus waren we redelijk tempelmoe na deze dagen. De laatste dag zijn we om 5 uur opgestaan om de optocht van de monniken bij te wonen. Grappig om te zien dat de jongesten naast monnik ook gewoon kind zijn, zij zochten verwoed tussen de gekregen etenswaren naar de meest gezonde dingen zoals rijst, gaven dit aan de bedelaars en hielden de snoepjes stevig zelf vast!
Hier nog een studiegenoot van Daan tegengekomen, ook nog hetzelfde studiejaar, bizar, aan de andere kant van de wereld! Ook de Kuang Si waterfalls nog bezocht, we hadden het hele park voor ons drie alleen! We konden zonder restricties overal zwemmen en helemaal naar boven klauteren..

Vang Vieng
Na een supermooie busrit (we konden er lang genoeg van genieten want de rit duurde maar liefst 6 uur voor een afstand van 160 km) aangekomen in deze feestwalhalla/hel. Gelegen in een prachtige omgeving van grillige bergen kun je je over de Nam Song rivier laten afdrijven op een autoband. Wanneer je je niet probeert te storen aan de dronken (voornamelijk Britse) jongeren die in bikini door het dorpje lopen (totaal ongepast in deze cultuur), is het toch echt wel genieten. We zijn met de groep van de Gibbon ook een dag wezen tuben en hebben welgeteld 200 meter van de 2 km gehaald. Wel hebben we 5 verschillende barren langs de waterkant bezocht, daan heeft een steen uit de voet van Bart gehaald, gewonnen met een potje moddervolleybal en Rene heeft een paar "swings" (grote schommels) uitgeprobeerd. De rest van de dagen gemountainbiked, grotten bezocht en vooral heel vaak verdwaald geweest in alle rijstvelden daar.

Vientiane
De bus naar de hoofdstad van Laos, Vientiane, was dan weliswaar sneller, maar ook een stuk voller dan die naar Vang Vieng. Al-les ging mee; levende kippen, dode kippen, halfdode kippen, stoelen, tafels. Hierdoor pasten de rijstzakken niet meer bovenop de bus en daarom werd het gangpad volgestouwd..
Vientiane is qua sfeer het Parijs van voor onze tijd, maar qua welstand meer een plattelandsdorp. Ter illustratie: Naast de putoxai (letterlijke vertaling van de Arc d'triomphe en deze lijkt er ook bizar veel op) is een morning market waar kindjes met vuile gezichtjes je sticky rice in een bambooblad proberen te verkopen..

Ban Na Hin
Hierna de toeristische gebieden verlaten naar centraal-Laos, met onze stomme hoofden niet nagedacht dat er natuurlijk no way een ATM te vinden is in dat hele gebied.. Dus een week op de resterende kippen (dat is de valuta hier, we beschikken elke dag over zo ongeveer 1.5 miljoen kippen) geleefd, redelijk hetzelfde budget als de locals en dat was een grote uitdaging (en veel noodlesoep). We hebben een motorbike gehuurd en zijn naar een 7 km lange grot gecrossd, deze was uitgesleten door een rivier ongeveer half zo breed als de maas, enorm dus! Het bootje kon door de lage waterstand niet overal komen dus we hebben ook hele stukken door het water moeten waden, heel gaaf! Wel freaky, het leek net een star wars decor..
In dit gebied hebben we ook de leerboekjes uitgedeeld die we eerder in het noorden hadden gekocht bij big brother mouse (check zeker even de site van dit goede initiatief : http://www.bigbrothermouse.com/)

Pakse
Met onze laatste centen via Tha Kaek naar Pakse gereisd, een stad in Zuid-Laos. De reis was niet de meest efficiente of comfortabele, maar wel een gedenkwaardige. We zaten namelijk eerst met twintig man in de grote tuktuk (alle zitplaatsen vol), maar uiteindelijk met 40 man (aan jullie de eer om te raden waar de resterende 20 werden geplaatst) gearriveerd. Bij elk rijstveld werd wel gestopt om goederen (ja, die gingen ook mee) of personen te laden/te lossen.

Vanwege de weinige fotoruimte hebben we op de volgende site wat meer foto's geplaatst:

Morgen vertrekken we voor een trekking naar het Bolavenplateau (watervallen, apen en ander wildlife en hele vruchtbare grond dus veel koffie, Rene kijkt heel blij!)

Volgende bericht uit Cambodja, X!

• 30 November 2009 - 15:21

Koen:

Hai René en Danielle!

Ziet er goed uit allemaal! Ik lees de verhalen met veel plezier! (en een tikkeltje jaloezie..)

Groeten
    Koen

• 30 November 2009 - 15:30

Rien En Conny:

ik hoorde pas gisteren dat jullie weg waren.
    Geweldig die verhalen en ook de foto's zijn super.Lijkt me leuk een nieuw spel tijdens het knapen-kampeerweekend MODDERVOLLEYBAL,het ziet er leuk uit.
    Genietse conny

• 30 November 2009 - 15:59

Leo En Thea:

Wat een leuk verhaal hebben jullie weer op deze site gezet! Super foto's. Op deze manier reizen we ook een beetje mee! Bizar wat er allemaal vervoerd wordt in bussen en tuk-tuk's.
    Blijven jullie vooral genieten. Liefs x

• 30 November 2009 - 19:02

Makedonka:

Neznam sto da vi kazam Daan i Rene,se e super sto pisuvate,stvarno toa mnogu dobar odmor,pozdravod nas tuka(ladna Holandija)

• 01 December 2009 - 04:51

Cindy:

Who mooie verhalen!! Laos staat zeker nog op m'n lijstje als ik jullie verhalen zo lees! :)

Ik zit nu op het ultime party-eiland Ko Pagnang voor de Full Moon Party morgen (ben benieuwd).

Veel plezier met de vele tempels in Angkor Wat. Gaan jullie btw nog meer zien in Cambodja of niet?

X

• 01 December 2009 - 18:01

Yolanda:

Hoi René en Daan, super verhalen. Vooral die boshutten en swings klinken gaaf! Geniet nog van jullie mooie reis.
    Groeten van Yolanda

• 02 December 2009 - 05:21

Frank:

Ha Rene en Daan,

leuk om jullie reis via de verhalen en foto's te volgen. Het ziet er daar ook fantastisch uit!

Heel veel plezier nog daar en we zien elkaar ergens volgend jaar wel weer.

Groetjes,

Frank

• 02 December 2009 - 12:40

José:

Jullie schrijven toch niks over uit boekjes he :P? Leuke verhalen weer, veel plezier nog steeds!

• 02 December 2009 - 19:09

Tanta Nellie:

Hoi Rene en Danielle, Heb weer genoten van jullie verhalen.Alle foto's gekeken.GEWELDIG!! Veel plezier bij de apen.Wat lees ik vruchtbare grond??? Kijk maar uit.HAHA!!!

• 02 December 2009 - 19:09

Tanta Nellie: