Bokeo Nature reserve - Pak Beng - Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van renedaan - WaarBenJij.nu Bokeo Nature reserve - Pak Beng - Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van renedaan - WaarBenJij.nu

Bokeo Nature reserve - Pak Beng - Luang Prabang

Door: Daniëlle & René

17 November 2009 | Laos, Luang Prabang

Zo ook aan de titel te zien is, is er een hoop gebeurd de afgelopen week. Na wat rustige dagen in Chiang Mai toch echt aan het werk, mahouttraining!

Een mahout is een olifantenverzorger, meestal is de band tussen gids en dier levenslang. Een erg mooi thais gezegde is dat de olifant alleen trouw aan de mahout is, wanneer de mahout dat op zijn beurt ook aan de olifant is. Op weg naar het elephant center hoorden we dan ook een (broodje aap?) verhaal over een mahout die vreemd was gegaan en vervolgens een rotschop van zijn eigen olifant kreeg.. toch maar een olifant als huisdier bij thuiskomst?

Wij mochten de kneepjes van het vak leren op "dancing queen", wat nog niet zo makkelijk was, omdat, zoals de naam al doet vermoeden, het lieve beestje de grootste moeite had met stilstaan. Maar het was erg gaaf, de olifanten werden in de watten gelegd (geen showpraktijken) en na afloop ging niet alleen de olifant in bad, maar wij ook (in een modderpoel vol met olifantenstront.. erg schoon werden we er niet van).

De laatste dag in Chiang Mai heeft Rene in zn uppie een trekking gedaan in het Doi Suthep National park. Eigenwijs en zonder gids resulteerde dit in een wilde achtervolging door een everzwijn. Daan & Cin dachten het wat rustiger aan te doen met een kookcursus, totdat bleek dat de les werd afgesloten met een zo hoog mogelijke vlam in de pan! Gelukkig hebben we onze wimpers nog..

Vervolgens zijn we met zn twee weer verder gereisd naar de grens met Laos. Dit was wel een van de slechtste busritten, ook nog een hond aangereden maar die werd wel nog heel lief eigenhandig in de berm geworpen. Daarna met een wankel bootje de grens over, een paar stempels en een oorthermometer voor de mexicaanse griep verder en we waren in Huay Xai, de vertrekplaats voor de Gibbon experience.

De gibbon experience is een vorm van ecotoerisme in een stuk jungle van het bokeo nature reserve. De jungle wordt nu beschermd, de gibbonjagers zijn nu gidsen door het park en het geld van de toeristen wordt direct weer in het park gepompt. Naast dit goede doel is het natuurlijk vooral gewoon su-per-gaaf om 3 dagen op 50 meter hoogte in een boomhut te wonen en je te verplaatsen in ongerepte stukken jungle door hiken en ziplines (tokkellijnen). Het wonen in de boomhut was bizar, plassen (met 2 seconden geluidsvertraging), eten (ophalen dmv een katrol) en huisdieren (spinnen van 2 vuisten groot, poten niet meegerekend). We hebben gibbons, baviaanachtige apen, giant eekhoorns en een hele hoop andere dieren gespot. ZO TOF!!
De vele bloedzuigers tijdens de hike naar de waterval waren wel wat minder, maar resulteerde wel in een sprintje bergopwaards..Echt een once in a lifetime experience en niet uit te drukken in tekst of met foto's..

Na een welkome douche doorgegaan met de slowboat via Pak Beng (klein vissersdorpje, elektriciteit dmv een generator dus no way dat die fan het na 10en nog deed) naar Luang Prabang. Na 16 uur op een harde bank (wel met vele potjes toepen met de groep Nederlanders en britten die we zijn tegengekomen) met een behoorlijke houten kont aangekomen in deze UNESCO laid back stad.

Een veel te lang verhaal, maar wij genieten en kunnen het niet anders omschrijven dan:

"And I still.. have no sound.. what I'm looking for" red. de coverband in Chiang Mai met een eigen interpretatie van een bekend nummer van U2.

• 17 November 2009 - 07:47

Dirk:

Leuk hoor, Tarzan & Jane! Ik zit maar suf in een office in CPH..

mooi verhaal!

• 17 November 2009 - 08:23

Corry:

Wat een verhalen, wat een avontuur! Ik val helemaal stil...
    Maar onwijs leuk dat jullie dit meemaken!
    Groetjes uit "saai" Honselersdijk.

• 17 November 2009 - 08:31

Niels:

zozo... goed bezig hoor Daan (en Rene ook natuurlijk ;-). Ziet er naar uit dat we een mooi fotoavondje kunnen gaan houden als je weer terug bent.
    Geniet er nog maar van, want je zal merken dat je weer veel en veels te snel in het koude natte Nederland zit ;-)

• 17 November 2009 - 09:59

Paul:

Erg leuk om te lezen en foto's te zien! Ook leuk om jullie route te volgen via Google Maps. Begrijp ik 't goed dat Doi Suthep aan de voet van de Himalayagebergte was?

• 17 November 2009 - 12:37

Robbert:

Hey,

leuk verhaal... En Rene, een lullig everzwijntje 'ken je toch wel hebbe?' ;)

Have fun en groeten uit het herfstige Wateringen

• 17 November 2009 - 14:23

Makedonka:

hej deca sto ubavi sliki i mesta,pazi da ne padnes Daan,nie sme vo Makedonija kako sto znaes,i tuka e se dobro.Denes jadevme nadvor,vremeto bese i tuka toplo.Pozdrav od Tato i Mama.

• 17 November 2009 - 15:03

Leo En Thea:

Geweldig, wat jullie allemaal meemaken!
    Is het olifant wassen alleen voor toeristen tegen betaling? Wel heel gaaf!
    En dan 3 dagen in een boomhut 50 mtr boven de grond bivakeren. Je moet er zeker wel voor zorgen dan niet uit je bed rolt!
    Rene, waren je schoenen toch niet hoog genoeg zodat de bloedzuigers toch hun sporen achter konden laten?
    Genieten jullie maar, wij genieten wel van jullie verhalen!

Hollandse knuffel en een dikke kus van ons!

• 17 November 2009 - 15:46

Anouk:

Hey monkeys! Supergaaf dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Het klinkt geweldig, je eigen boomhut, je eigen huisdieren (hihi), en je 'eigen' olifant! Wat wil je nog meer! Have fun!
    Doeiii

• 18 November 2009 - 20:15

Brenda:

Hey avonturiers
    Wat een toffe verhalen, heerlijk jullie verhalen uit de jungle te lezen. Wat een belevenissen midden tussen de olifanten, aapjes enz :) Echt jaloers! Enjoy!

• 23 November 2009 - 16:43

Makedonka:

sme vo Praga,i prv pat rabotam so nasiot laptop.
    Se e super sega poveke ke ti pisuvam,oti ke sum doma.Pozdrav od Tato i Mama.

• 23 November 2009 - 16:43

Makedonka:

sme vo Praga,i prv pat rabotam so nasiot laptop.
    Se e super sega poveke ke ti pisuvam,oti ke sum doma.Pozdrav od Tato i Mama.

• 25 November 2009 - 15:57

José:

Mooie lange verhalen weer, dat mag ik wel. Zo leer ik ook nog eens wat vanuit deze luie stoel achter mijn computer :P.

• 29 November 2009 - 03:02

Lucienne:

Heej Daan en Rene
    Ik zag op facebook dat jullie in Laos zaten en kwam zodoende op jullie blog uit. Wat gaaf om jullie verhalen te lezen vooral omdat ik in februari zelf naar bangkok vlieg :) jullie verhalen geven alvast een mooi voorproefje: thaise massage, olifanten wassen en goedkope mojitos. Ik kijk er naar uit!
    Ontzettend veel plezier!! Geniet er lekker van :)
    Groetjes,
    Lucienne